Zdravotní pojišťovny s více chronickými pacienty dostanou více peněz
Senát schválil 20.4. 2017 novelu zákona 592/1992 Sb. o pojistném na veřejné zdravotní pojištění. Dosavadní systém přerozdělování peněz z veřejného pojištění vycházel předně z demografických údajů o pacientech. Výhodnější byli pro pojišťovny mladší klienti a starší naopak. Množství registrovaných chronicky nemocných pacientů příliš zohledněno nebylo. Současně schválený zákon pracuje nově s farmaceuticko-nákladovými skupinami. Pojišťovny tak dostanou za dražší chronicky nemocné, u nichž je i vyšší spotřeba léků, zaplaceno více. „Návrh jsem podpořil, protože takto nemocní se logicky vymykají průměrné nákladovosti za pacienta a nový systém bude v tomto ohledu spravedlivější,“ říká prof. MUDr. Jaroslav Malý, CSc., senátor a lékařský náměstek Fakultní nemocnice Hradec Králové. Novela zákona tak sprovodí ze světa největší konkurenční nevýhodu mezi zdravotními pojišťovnami.
Celkový objem peněz na léčbu nemá být současnou novelizací navýšen, jde při něm pouze o jiný vzorec v přerozdělování vybraných prostředků. „Rozdíly se mohou objevit snadno. Všeobecně se ví, že je velmi drahá onkologická léčba. Mohu ale uvést i jiný příklad neonkologického pacienta, který stál Fakultní nemocnici v Hradci Králové 65 milionů korun. Tak jako může odbornému pracovišti zkreslit sledovanou průměrnou nákladovost léčby například péče o dva hemofiliky s inhibitorem, může nezohledněný nepoměr v počtu chronicky nemocných obdobně dopadnout i na zdravotní pojišťovnu jako celek,“ říká senátor Malý. Systém kompenzací za mimořádně nákladné pojištěnce je tak zachován a zdokonalen a zásadní konkurenční nevýhoda mezi pojišťovnami eliminována.
Některé pojišťovny, jako například OZP, přišly s možností pozměňovacího návrhu, aby při změně vzorce přerozdělování prostředků, byl vzat v potaz také regionální charakter pojišťovny. V důsledku by to znamenalo oslabení příspěvku pro VZP a velkých pojišťoven a posílení těch regionálních. Námitka pro zohlednění regionality však nebyla senátory načtena.
Součástí senátní diskuse byla naopak otázka užitečnosti existence více zdravotních pojišťoven, jejichž fungování je zásadně regulováno státem, a to podle stejných pravidel. Při nových paušálech při přerozdělování budou chronicky nemocní pacienti pro pojišťovnu rozpočtově neutrální. „Z hlediska proplácení léčby u nejnáročnějších diagnóz si budou pojišťovny více podobné. Český systém považuji za funkční a poměrně štědrý. Otázkou zůstává, nakolik je dlouhodobě udržitelný. Ten menší prostor v odlišnostech mezi pojišťovnami zůstává pacientovi. Může tak na základě vlastních preferencí zvážit, zda si zvolí pojišťovnu, která je mu například ochotná proplatit dražší dioptrické brýle nebo vyslyší některou nabídku z preventivního programu a půjde k takové, která mu bude častěji proplácet kontrolu pigmentových znamének. Nejde tu ale o konkurenční nabídky v pravém slova smyslu, ale jen o jakési další přerozdělení ´zdravotnické daně´“, dodává senátor Malý.