Obchody a dopravce čeká předvánoční nápor. Mají na jeho zvládnutí lidi?
Nedostatek lidí je evergreenem letošního roku bez ohledu na obor nebo region. Obchody a dopravce teď čeká vypjaté předvánoční období. Mají šanci sehnat dostatek pracovníků, aby jej zvládli? Některé přepravní firmy už nyní avizují, že v předvánočním období se budou dodávky zpožďovat, právě kvůli nedostatku personálu.
V současné situaci, kdy je nezaměstnanost nejnižší za posledních 20 let, je nábor nových pracovníků opravdu problém. V říjnu nezaměstnanost opět klesla, a to na 2,8 %, takže v mnoha regionech je reálná nezaměstnanost nulová, pokud vezmeme v úvahu, že část lidí pracovat nemůže nebo nechce. Obchodníci a přepravní společnosti jsou tak ve složité situaci – již v průběhu roku řešili nedostatek výkonných zaměstnanců najímáním brigádníků nebo nabídkou částečných a netradičních úvazků. Přesto v době dovolených docházelo ke zpožděným dodávkám zboží do e-shopů a některé z nich uvažovaly o zřízení vlastní dopravy. V retailu se zase výrazně zvyšovaly mzdy a odčerpávali se tak lidé z výroby. Teď nás čeká vypjaté předvánoční období – mají obchodníci a dopravci šanci jej zvládnout?
Vyřeší to brigádníci?
Již v loňském roce se v předvánočním období výrazně zvýšila nabídka míst na dohodu, tedy brigádnických míst v retailu a logistice. Obchody a dopravci lákali sezónní pracovníky výrazným zvýšením hodinových sazeb, někdy i nabídkou benefitů, která je obvyklá spíše u stálých zaměstnanců. Jaká je situace v letošním roce? Poprvé dochází k tomu, že po celý rok zaznamenáváme na Profesia.cz dvojciferný nárůst nabídky volných míst oproti stejnému období předcházejícího roku. Zájem o nabízená místa ale klesá. Ve třetím čtvrtletí se dostal na nejnižší hodnotu od roku 2012, pouhé tři reakce na nabídku v průměru.
Nabídka míst na dobu určitou je aktuálně výrazně orientovaná na tento segment. Na Profesia.cz například brigádnické pozice tvoří 46 % ze všech nabídek na pozici prodavač a 45 % pokladní. Nejvíce, a to celá čtvrtina, je na místa v Praze.
Scházejí především prodavači a skladníci
Do jisté míry je to dané i fluktuací lidí na těchto pozicích, ale nejvíce nabídek je pro prodavače a skladníky. V žebříčku nejnabízenějších pozic v retailu dále figurují pokladní, obchodní zástupci a odborní prodejci. Nejvíce reakcí je zase na manažerské a administrativní pozice – dominuje Key Account Manager a Account Manager, zástupce vedoucího, ale i obchodní zástupce.
V logistice kromě již zmíněných skladníků firmy nejčastěji hledají řidiče vysokozdvižných vozíků, logistiky a řidiče. Největší počet reakcí je na inzerované pozice expedient, kurýr, skladník a logistik.
Největší podíl nabídek je v Praze a Středočeském kraji
Zajímavé je podívat se, jaký je podíl retailu a logistiky na celkovém počtu nabídek. Například místo práce Praha má 29 % nabídek z obchodu a 18 % nabídek z logistiky. V případě Prahy jde o největší podíl nabídek v retailu, v logistice ji předstihl jen Středočeský kraj s 19 %. Vysoký podíl nabídek z těchto segmentů má ještě Jihomoravský kraj, kde průměr zvyšuje Brno a okolí – v retailu 14 % a logistice 10 %.
Mzdy rostly více než o 8 %
Růst mezd kopíroval trendy – v retailu oproti loňsku narostly mzdy o 8 % na průměrnou celkovou hodnotu (včetně odměn) 31 700 Kč, v logistice o 8,8 % na 26 800 Kč. Mzdy letos výrazně stouply zejména u profesí, kde firmy nejvíce postrádají zaměstnance – prodavačům, pokladním, skladníkům. I tak zůstávají tyto profese mezi nejhůře hodnocenými v těchto oborech.