Nárůst uživatelů eGovernmentu. Lidé se státem více komunikují elektronicky
Elektronická neschopenka, výpisy z rejstříků, žádost o řidičský průkaz online. Ministerstvo vnitra zaznamenalo skokový nárůst zájmu občanů o služby eGovernmentu. Důvodem jsou nové služby a komunikační kampaň, vliv měla i pandemie covid-19.
Portál občana jako brána k elektronickým službám státu, datové schránky umožňující mj. ověřenou komunikaci se státem zdarma a elektronická identita, tedy online ověření totožnosti, tyto tři pilíře eGovernmentu se letos zásadně podílejí na masivním nárůstu počtu občanů elektronicky komunikujících se státem. U portálu a datovek je nárůst v řádu stovek procent, u eIdentity jde o miliony nových uživatelů. „Portál občana začínal na 30 tisících uživatelích, dnes jich je čtvrt milionu. Datovky mají dnes o milion víc uživatelů než první rok po spuštění a eIdentitu má přes 4,3 milionu uživatelů. Lidé chtějí se státem komunikovat elektronicky a stát jim nabízí stále lepší služby,“ uvedl náměstek ministra vnitra pro řízení sekce ICT Jaroslav Strouhal. Kromě nových služeb přispěly k většímu zapojení občanů také mediální kampaně Ministerstva vnitra a omezení pohybu během pandemie covid-19.
Portál, datovky, eIdentita
Nejjednodušší je začít eGovernment využívat prostřednictvím Portálu občana. Přihlášení je možné přes www.gov.cz a v současnosti portál nabízí přístup ke 400 službám, např. k portálům České správy sociálního zabezpečení nebo Finanční správy. Vyřídit si na něm lze služby jako eRecept, eNeschopenka, zkontrolovat tachometr vozidla nebo požádat o nový řidičský průkaz. Jen za deset měsíců letošního roku vzrostl počet uživatelů portálu ze 72 tisíc na více než 250 tisíc.
Na portálu si lze online zřídit i datovou schránku. Těch je v současnosti 1,37 milionu a uživatelé za 12 let fungování odeslali přes 915 milionů zpráv. „Zásadní je nárůst počtu občanů, kteří si datovky zřizují dobrovolně. V roce 2019 šlo o 38 tisíc, letos jde už o 110 tisíc jen za devět měsíců,“ dodal Jaroslav Strouhal s tím, že počet uživatelů datových schránek bude i vzhledem k nové legislativě dále růst.
Naprosto zásadní je pro nárůst uživatelů eGovernmentu elektronická identita, která umožnuje jednoduché online přihlášení např. do Portálu občana či datových schránek. Státních i nestátních elektronických identifikačních prostředků je dnes přes 6 milionů a rychlý nárůst přineslo zapojení bank v lednu tohoto roku.