KOMENTÁŘ: Česká konsolidace trhu s EET pokladnami je na spadnutí
V polovině tohoto týdne se objevila informace, že jeden z předních dodavatelů EET pokladen je v insolvenci. Jeho klienti nyní mají jediný měsíc, aby se rozhodli, zda přestoupí k předvybrané konkurenci s garancí dosavadních podmínek anebo jejich trápení s výběrem vhodné EET pokladny začne nanovo. Tento případ navíc nemusí být jediný - necelý rok od startu EET mají někteří hráči stále více pokladen naskladněných než prodaných. Vyplňuje se přesně to, před čím Storyous varoval - dodavatelé systémů, kteří svůj produkt vyvinuli jen kvůli EET, nepřežijí. A stejně tak se do problémů dostanou ti, kteří přecenili své síly při “EET smršti”. Dolů je stáhnou náklady za obří marketingové kampaně i klientský servis.
Proč to Storyous nehrozí? Paradoxně jsme vydělali na tom, že jsme stáli stranou celého marketingového EET šílenství. Mohli jsme si to dovolit, nevznikli jsme jako jednorázová rychlokvaška a náš produkt byl a je velice solidní. Nenechali jsme se zlákat vidinou rychlého zisku, který se nakonec nedostavil a i nadále se drželi naší priority - nemít za každou cenu všechny klienty, ale jen ty, kteří nás opravdu potřebují a se kterými si budeme dlouhodobě rozumět. A mít dost prostředků na vývoj rozvoj produktu a kontinuálně na něm pracovat, abychom našim zákazníkům nabízeli stále něco nového. Před startem EET jsem byli jasná jednička českého trhu s chytrými pokladnami a věřím, že díky naší střídmé strategii tento post velmi brzo zase obsadíme.
Zákazníkům konkurence, kteří nyní řeší, co dál, radím, aby tentokrát nehleděli na cenu, ale profesionalitu dodavatele a jeho přístup. Stále je sice na trhu možné získat "řešení zdarma" nebo vyměnit svou starou kasu za novou bez poplatku, ale jsou to bez výjimek slevy, za které si v budoucnu stejně zákazník zaplatí. Doba, kdy i další hráči budou nuceni bezplatné tarify převádět na ty zpoplatněné, je už za dveřmi. Protože neprodané pokladny (a tím i ekonomické výsledky) nespasí ani jejich rychlý vstup do ciziny. Víme to z vlastní zkušenosti. Storyous například vstup do Polska připravoval od roku 2015, tedy v době, kdy český zákon o EET stále ještě nebyl schválený. Teprve nyní, po dvou letech, míříme k tomu, stát se tam jedničkou (http://www.fyi.cz/storyous-miri-k-ovladnuti-polskeho-trhu-s-chytrymi-gastopokladnami/). To je úspěch, který se nezrodil přes noc, ale je za ním spousta tvrdé práce a výsledků.
Konsolidace českého trhu tedy začala. Ale ruku na srdce - je to pouze dobře. Naše gastronomie si zaslouží, aby ji dopředu posouvali ti, kterým jde o její kvalitu.