E-koloběžky jsou na vzestupu a rychle přibývá i těch soukromých
Popularita elektrických koloběžek rychle roste a důkazem není jen vysoký zájem o sdílené koloběžky, které do ulic rozmístila společnost Lime. Do Prahy se chystají i další poskytovatelé lehkých prostředků udržitelné přepravy a strmý růst zájmu o elektřinou poháněné koloběžky zaznamenaly také největší české e-shopy Alza.cz a Mall.cz. Koloběžek prodaly tisíce a celý segment u nich zaznamenal až 170% růst.
Nejvíce pozornosti si mezi prostředky městské mobility vydobyly ty sdílené, které jsou v ulicích k dispozici všem obyvatelům města. Nejsou to navíc jen koloběžky, které si lidé ve větším oblíbili – segment mikromobility roste celkově. Lime, Rekola a Freebike, tři největší hráči na poli sdílení kol a koloběžek, si v Praze připsali 1,7 milionu výpůjček a jejich uživatelé během roku najeli v součtu přes 3 miliony kilometrů. Obyvatelé Prahy měli díky společnostem Lime, Rekola a Freebike v roce 2019 k dispozici takřka 3 000 prostředků udržitelné přepravy, s pomocí kterých se mohli pohybovat po širším centru města, vyhýbat se dopravním zácpám a vedle toho také přispívat k čistšímu ovzduší ve městě.
Enormně ale stoupá také popularita soukromě vlastněných elektrických koloběžek, což potvrzují i největší české e-shopy: „Popularita tohoto segmentu neustále stoupá. V roce 2019 jsme prodali řádově tisíce kusů elektrokoloběžek a v porovnání s předchozím rokem se jedná o téměř dvojnásobný nárůst. Elektrické koloběžky byly dokonce i jedním z hitů uplynulých Vánoc,“ komentuje Kateřina Daňková za největší český e-shop Alza.cz.
Vysoký zájem o elektrokoloběžky potvrzuje i další velký e-shop Mall.cz. „Zájem o elektrokoloběžky v posledních letech neustále roste. Ve srovnání s loňským rokem jsme jich prodali o více než 170 % více. V současné době máme v sortimentu více než sedm desítek modelů. Zájem o ně je především ve větších městech, kde se lidé více zajímají o alternativní způsoby přepravy a elektrokoloběžky často využívají k přesunům na krátké vzdálenosti, jako jsou třeba nejbližší zastávky hromadné dopravy při cestě do práce. Jde o rostoucí kategorii, která je zajímavá pro čím dál více lidí,“ popisuje mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.
Nedostatečná infrastruktura
Nárůst popularity elektrických kol a koloběžek s sebou bohužel nese i některé problémy. Sdílené dopravní prostředky leckdy není kam řádně zaparkovat a ve městech často chybí také infrastruktura pro bezpečnou jízdu. Zvláště v centru města se proto lze setkat s lidmi, kteří se navzdory zákazu uchýlí k jízdě po chodníku.
Společnost Lime se od svého příchodu do Prahy kontinuálně soustředí na osvětu mezi uživateli a ve spolupráci s BESIPem a Policií ČR minulý roku odstartovala dlouhodobou edukativní kampaň zaměřenou na bezpečnost uživatelů koloběžek, kol i všech ostatních účastníků silničního provozu. Kampaň zahrnuje outdoorové edukativní akce, osvětu samotných uživatelů v provozu i distribuci edukativních materiálů a samolepek. Cílem všech těchto aktivit je seznamovat uživatele se zásadami bezpečného a ohleduplného používání koloběžek.
Jak si ale provozovatelé jednotlivých služeb se sdílenými koly a koloběžkami uvědomují, samotná osvěta nestačí. Ekologickému pohybu po městě na kolech či koloběžkách musí jít naproti také samotná města. Potvrzuje to i zpětná vazba ze strany uživatelů, kteří nedostatek cyklostojanů, cyklopruhů a cyklostezek uvádějí jako největší překážku bezpečného a pohodlného pohybu po městě a tedy i důvod, proč raději sednout do auta.
„Dnes je již jasné, že se s koloběžkami, koly či dalšími lehkými dopravními prostředky budeme setkávat stále častěji. Lidé nechtějí prosedět hodiny denně v zácpě a hledají pohodlný prostředek, jak se rychle dostat z bodu A do bodu B. Města by na tuto skutečnost měla reagovat. Dostatečná infrastruktura pro jízdu a parkování do značné míry vyřeší problémy, se kterými se dnes setkáváme, a z nástupu mikromobility budou nakonec těžit všichni. Ve městech se nám bude lépe žít i dýchat,“ vysvětluje Ondřej Široký, provozní manažer společnosti Lime.
Společnost Lime má cenné know-how z provozu z více než 100 světových měst a po více než roce v Praze má také důležitá lokální data, která mohou městu při budování potřebné infrastruktury významně pomoci. „Po více než roce provozu v Praze máme mnoho cenných dat, která sdílíme s městem i s pražským IPR. Věříme, že i právě tato data městu pomohou, aby infastrukturu pro cyklisty cíleně budovalo tam, kde je nejvíce potřeba,“ dodává Široký.