"Možná je to vůbec poprvé v historii, kdy Česká republika porazila úplně všechny a skončila na prvním místě," uvedl Chládek. Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal upřesnil, že testování bylo zaměřeno na schopnost jedince používat počítače k vyhledávání, vytváření a sdělování informací. "Je zřejmé, že žáci museli velmi dobře pracovat s textem, čili významnou úlohu hrála jejich úroveň čtenářské gramotnosti," uvedl.
Česko mělo nejvyšší počet žáků ve druhé nejvyšší ze čtyř úrovní obtížnosti, naopak nejméně z testovaných dětí nedosáhlo ani nejnižší požadované úrovně znalostí, uvedl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Stejně jako v ostatních zemích byly úspěšnější dívky, ale v tuzemsku byl genderový rozdíl nejmenší. Lepších výsledků dosahovali žáci víceletých gymnázií. Zatímco na ZŠ byl průměr 546 bodů, na gymnáziích 604 bodů. Celkově Česká republika dosáhla průměru 553 bodů.
Prostřednictvím dotazníků se zjišťovalo, jaký vliv měla na výsledek samotná škola, protože děti s počítači nepracují jen během vyučování. Z odpovědí žáků vyplynulo, že se ve škole naučili především vyhledávat informace, prezentovat je před ostatními prostřednictvím počítače a posoudit jejich použitelnost pro školní práci. Naopak samostatně nebo v rodině se častěji naučili například měnit nastavení počítače nebo pracovat v počítačové síti. Chlapci jsou samouci častěji než dívky.
Součástí testování bylo doporučení pro zúčastněné země. Podle ministra Chládka jdee v případě Česka například o další zavádění informačních technologií do výuky, aby prostupovala všemi předměty. Tento cíl je zmíněn také v ministerské Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020, kterou minulý týden schválila vláda.
Stejný postoj zastává Česká školní inspekce. "Doporučovali bychom revizi rámcových vzdělávacích plánů informačních a komunikačních technologií, aby se promítly i do dalších vzdělávacích oborů. Je potřeba je využívat i v dalších předmětech, kde se výrazně zefektivňuje výuka," uvedl Zatloukal.
V České republice se do testování zapojilo 3200 žáků ze 170 škol. Dotazníky vyplňovaly i více než dvě tisícovky učitelů. Zázemí informačních technologií čeští pedagogové vnímali vůbec nejpozitivněji ze všech zúčastněných zemí. Jen zhruba pětina se domnívá, že jejich škola nemá dostatečné vybavení počítačovými a informačními technologiemi, zatímco v mezinárodním průměru je to 42 procent.
zdroj: ČTK