"Nepřipouštím si to, narozeniny jsem nikdy neslavila. Jenom si přeji, abych mohla dál pracovat a předávat jiným výsledky své práce i radost z ní. Když se dostanete do pozice, že od vás lidé hodně očekávají, funguje to jako obrovský hnací motor," říká jedna z nejúspěšnějších Češek ve světě. "Mně by asi ublížilo, kdyby mi tohle někdo vzal, to dobíjení se skrze komunikaci s ostatními lidmi a vzájemné předávání. Neměla jsem možnost předat tradici v rodině, ale teď se obklopuji mladými lidmi a vidím, jak se mi vrací, co jim předám, jak mě podpoří, nebo i navedou jinam," říká.
Největší inspirací autorce, která se kromě navrhování šatů věnuje i tvorbě šperků či bytových doplňků, zůstává umění a architektura; inspiruje se ale také, jak říká, každou klientkou i prostředím, ve kterém se pohybuje, a překotnou rychlostí současného světa. "Život je dnes nastaven tak, že je potřeba reflektovat všechny požadavky doby a prostředí. Móda je ten nejrychlejší obor ze všech tvůrčích odvětví, sledovat její požadavky je to, co mě nejvíce motivovalo a dovedlo až do Perského zálivu a tamních paláců," naznačuje návrhářka.
Matragi také ráda přichází s nápady, které vyplynou z nenápadné a známé věci. "Vždycky si dám bojový úkol vzít nějaký zdánlivě nezajímavý motiv a porvat se s ním, udělat z něj něco jiného, ozvláštnit to, dostat ho někam jinam graficky, posunout to. To je to, co se dnes žádá a cení," říká a ukazuje modely ze své nové kolekce Ready-to-Wear pro jaro 2013, v níž klasický motiv kohoutí stopy přeměnila v originální amorfní grafickou kompozici.
Velkým a dosud málo využívaným zdrojem inspirace je podle Matragi české umění doby meziválečné. Mezi jejími modely jsou šaty inspirované malbami průkopníka abstrakce Františka Kupky, stylem art deco nebo kubismem. Návrhářka má ještě zvláštní zálibu v architektuře, a tak vznikly nejen šaty inspirované pražským Tančícím domem, ale i model inspirovaný megalomanskou architekturou rotačních věží v Dubaji.
"Před sedmi lety jsem vzdala hold Františku Kupkovi, použila jsem už tehdy motiv Amorfy, který se loni uplatnil na oblečení českých olympioniků. Kupka je nadčasový stejně jako český kubismus, tam je naše národní přidaná hodnota a nevyčerpaná inspirace," míní. Neodmítá ani výzvy, které přicházejí z jiných oborů - známé jsou její skleněné šaty, objekty vytvořené podle jejích návrhů ve spolupráci s českými skláři. Přicházejí také objednávky na lustry nebo drobnější skleněné objekty, nově třeba připravuje skleněné korpusy pro lampy, v nichž by jejich majitelé mohli mít jakousi zmenšeninu původních rozměrných skleněných šatů.
Op-artové černobílé šaty "v životní velikosti" vytvořené na podzim loňského roku v novoborských sklárnách a dnes vystavené na retrospektivní výstavě Timeless v Obecním domě v Praze se budou brzy na zahraniční aukci nabízet za vyvolávací cenu 20.000 eur (500.000 korun)
Vedle skla, s nímž umí pracovat už od studií na sklářské škole v Železném Brodě, se dokáže Matragi vypořádat s technologií smaltu. Loni byla pozvána na mezinárodní sympozium Smalt Art Vítkovice, kde vytvořila neobvyklé trojrozměrné sochy. "Je to o výzvách, z průmyslu dostávám různé nabídky, od designování klavírů, koberců, tapet až po porcelán. Naučila jsem se nepodceňovat tyto výzvy, provokují v člověku odskočit si od rutinní práce. Oděvní tvorbu dělám dennodenně přes 30 let, takže vítám každou výzvu k posunu někam jinam v jakémkoli oboru designu," řekla autorka.
zdroj: ČTK